[מבוסס על נאום בהפגנת המחאה בירושלים - בשינויים קלים הנובעים מהמעבר מנאום בעל פה לטקסט כתוב - מוצאי שבת פרשת ניצבים-וילך, אור לכ"ד אלול תשפ"ג, 9/12/23]
"בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה קִדַּמְנוּךָ תְּחִלָּה \ הַט אָזְנְךָ מִמָּרוֹם יוֹשֵׁב תְּהִלָּה" (מתוך פיוט ללילה הראשון של הסליחות).
הערב גם האשכנזים מתחילים להגיד סליחות, ובטרם אלך להתפלל עם כולם, בטרם אהיה אחת מן עדת בית הכנסת, אני באה לסליחות ראשונות כאן, אתכם ואתכן, ברחובה של עיר, במרכז העיר ירושלים, לחשבון נפש, ולתפילה גדולה לתשובה ולתיקון.
בהפטרה של היום, השבת האחרונה של השנה, קראנו: "לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה וּלְמַעַן יְרוּשָׁלַ͏ִם לֹא אֶשְׁקוֹט עַד יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ וִישׁוּעָתָהּ כְּלַפִּיד יִבְעָר: וְרָאוּ גוֹיִם צִדְקֵךְ וְכָל מְלָכִים כְּבוֹדֵךְ וְקֹרָא לָךְ שֵׁם חָדָשׁ אֲשֶׁר פִּי ה' יִקֳּבֶנּוּ" (ישעיהו ס"ב, א'-ב'). הנביא ישעיהו דורש לא לשקוט ולא לחשות למען ציון וירושלים. ציון צריכה להיות מעצמת צדקה שתקרין לעולם כולו. ואנחנו כאן במאבק על כך שציון וירושלים יהוו מגדלור עולמי של צדק וצדקה.
לעיתים נראה שהמאבק הגדול על הדמוקרטיה מוּנָע מפחד מפני השתלטות יהודית ודתית על המדינה. כאשת תורה, כיושבת בית המדרש וכאשת חינוך אני מכה על חטא שחטאנו לפניך על דמות היהדות שמצטיירת כאן ושיוצרת פחד וריחוק: דמות של שנאת הזר, הדרת נשים, שכחת הגר, של מאמץ להחליש את כוחה של המערכת שאמורה להגן על המיעוט והחלש.
עוצמה יהודית אמיתית במלוא תפארתה מחייבת ענווה, רגישות, כבוד לאחר, דאגה וגר ליתום ולאלמנה, מאבק בשחיתות ראשיה שריה ויועציה. זוהי יהדות שמבינה את מורכבות החיים ונענית להם, עַד יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ.
במסכת יומא, המסכת של יום כיפור, בלב העיסוק במושג התשובה, נאמר: "ואהבת את ה' אלוקיך" – שיהא שם שמיים מתאהב על ידך. אהבת ה' מחייבת מעורבות עם הבריות, שיראו את לומד ולומדת התורה ויגידו ראו כמה דרכיהם מתוקנות, כמה דרכיהם נאות. עוצמה יהודית אמיתית במלוא תפארתה מחייבת ענווה, רגישות, כבוד לאחר, דאגה וגר ליתום ולאלמנה, מאבק בשחיתות ראשיה שריה ויועציה. זוהי יהדות שמבינה את מורכבות החיים ונענית להם, עַד יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ.
כאישה דתיה, כלומדת תורה וכאשת חינוך אני יודעת שאנחנו צריכות את בג"ץ בשביל התורה: בג"ץ שאיפשר לנשים להיבחר למועצות דתיות, בג"ץ שאיפשר לנשים להספיד בבתי קברות, בג"ץ שמגן מפני כוחו הגדול מידי של הממסד הדתי, בג"ץ שיאפשר לי ולחברותיי להיבחן בבחינות הרבנות על הלימודים אותם אני לומדת בלי לקבל על כך הכרה פורמלית.
אנחנו עומדים בפתח ימים דרמטיים, ימים נוראים בהם יוכרעו דינים. ימים קריטיים להמשך קיומנו. אולם ימים אלו יכולים גם להיות ימים של תקווה, של אמונה ששער יכול להיפתח גם בעת נעילת שערים.
אנחנו עומדים בפתח ימים דרמטיים, ימים נוראים בהם יוכרעו דינים. ימים קריטיים להמשך קיומנו. אולם ימים אלו יכולים גם להיות ימים של תקווה, של אמונה ששער יכול להיפתח גם בעת נעילת שערים. "אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו" (משנה יומא ח, ט). כפרה ותיקון אמיתיים הם רק ברגישות לכאב של האחר. למדנו כולנו השנה שאין ימין מלא על מלא, ואין שמאל מלא על מלא. אין מהפכה מלא על מלא. בשביל תיקון אמיתי צריך ריצוי, רגישות וקשב.
"אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו" (משנה יומא ח, ט). כפרה ותיקון אמיתיים הם רק ברגישות לכאב של האחר. למדנו כולנו השנה שאין ימין מלא על מלא, ואין שמאל מלא על מלא. אין מהפכה מלא על מלא. בשביל תיקון אמיתי צריך ריצוי, רגישות וקשב.
אני מלאת תפילה ואחריות, על הימים הנוראים המתקרבים. באחריות כולנו למנוע את נוראיותם, להמתיק את הדינים ולהביא ימים בהם נתהלך בסליחה, צדקה וחסד.
אביטל כהן ברנר היא רבנית במכינת צהלי, מכינה קדם צבאית לבנות דתיות, דוקטורנטית באוניברסיטה העברית, עמיתת מחקר במכון הרטמן, ותלמידה בכולל גבוה להלכה בבית המדרש במגדל עז.
רוצה לקבל עדכונים על טורים חדשים ב'ישר'?
להצטרפות לעדכון יומי בקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו, לחצו כאן.
להצטרפות לרשימת תפוצה לעדכון שבועי בדוא"ל - כאן.