top of page
  • תמונת הסופר/תיוחנן בן יעקב

החזרת החטופים בעסקה: כך נכון מבחינה מוסרית ויהודית, ציונית ולאומית


 

[נאום בעצרת של קיבוץ ניר עוז לציון 300 ימים בשבי חמאס, קריית גת, כ"ו בתמוז תשפ"ד, 01/08/24]


באתי מההר אל השפלה. אני בן קיבוץ כפר עציון. פוניתי בעודי תינוק, עם פרוץ מלחמת העצמאות. כפר עציון נפל בקרב, בין הנופלים היו אבי, יעקב נתן, ואחיו, שלמה. מיד אחרי מלחמת ששת הימים שבתי הביתה לכפר עציון. הייתי אחד מעשרת הראשונים שעלו להתיישבות/התנחלות ביהודה ושומרון, באישור הממשלה ובברכתה.

מנעוריי, אני חבר גרעין עלומים של בני עקיבא. קיבלנו את ההכשרה בסעד וב-1966 ייסדנו את קיבוץ עלומים. מאז שמורה בלבי פינה חמה לנגב הצפוני. חיי הציבוריים רצופים קשרי עבודה, עשייה, שותפת ורֵעות עם אנשי השומר הצעיר, ובאופן אישי גם עם חבר ניר עוז, אלכס דנציג ז"ל.


המחירים שישראל נדרשת לשלם כדי להשיב את החטופים כבדים. לדעתי, חובה על ממשלת ישראל לקבל אותם, ולהחזיר את החטופים לחיק משפחותיהם. כך נכון מבחינה מוסרית ויהודית, מבחינה ציונית ולאומית.

באתי הנה מתוך תחושת חובה להביע הזדהוּת עם התביעה, הצודקת, לשחרור מידי של החטופים ולהשבתם הביתה! עד כה לא עלה בידי צה"ל לעשות זאת, ולכן עלינו לפעול, בלא עיכוב ובלא דחייה, באופן שמוצע לנו במשא ומתן. הגעתי למסקנה שכך נכון מבחינה מוסרית ויהודית, מבחינה ציונית ולאומית.

המחירים שישראל נדרשת לשלם כדי להשיב את החטופים כבדים. לדעתי, חובה על ממשלת ישראל לקבל את ההצעות המונחות על השולחן, ולהחזיר את החטופים לחיק משפחותיהם. קריאה זו איננה באה מחולשה ומרפיון, אלא דווקא מאמונה גדולה בעם ישראל ובכוחנו לעמוד מול האיומים שסובבים אותנו ולְנצח. בתנאי שתקום לנו מנהיגות הולמת.

מנהיגות צבאית ואזרחית ראויה ואחראית, תדע להתמודד בהצלחה עם התוצאות האפשריות של מהלך כזה. אני קורא לכל התומכים בעמדתנו, לתת גיבוי למנהיגות הלאומית העתידית שתידרש לגונן עלינו, אם חלילה יתממשו תסריטי האימה שחוזים מתנגדי העִסקה.


ישראל זקוקה למנהיגות אחרת - נקיית כפיים, חדורה בענווה ובצניעות. מנהיגות מאחדת, שנוטעת אימון ואחווה, שמעניקה אופק ותקווה. אני מאמין שיש טובים וראויים להנהיג את ישראל ולשקם את ההריסות, הפיזיות והחברתיות, שחווינו בשנתיים האחרונות.

אני מבסס את תביעתי מהממשלה גם על פרשיה בתורה: נמצא הרוג בשדה ואין יודעים מי הרוצח. ראשי היישוב, המנהיגים, נושאים באחריות לרצח, חובתם הייתה ליצור את התנאים ולהבטיח שאירוע מחריד כזה לא יתחולל. ולכן הם נדרשים לומר: "יָדֵינוּ לֹא שָׁפְכוּ אֶת הַדָּם הַזֶּה" (דברים, כא ז). המנהיגות נושאת באחריות והסמכות שבידיהם מחייבת.

ההנהגה הלאומית שלנו כשלה כישלון נורא. כל הנושאים באחריות חייבים להודות בכישלון ולהתפטר מיד, ולא לחזור ולהתמודד בבחירות הבאות. עלינו להחליף גם את ההנהגה הביטחונית, שראשיה נטלו על עצמם אחריות לכשל.

ישראל זקוקה למנהיגות אחרת - נקיית כפיים, חדורה בענווה ובצניעות. מנהיגות שמגלה רגישות, אמפתיה, לכל חלקי הציבור בישראל. מנהיגות מאחדת, שנוטעת אמון ואחווה, שמעניקה אופק ותקווה. אני מאמין שיש טובים וראויים להנהיג את ישראל ולשקם את ההריסות, הפיזיות והחברתיות, שחווינו בשנתיים האחרונות.

חברים יקרים, יש בינינו חילוקי דעות ועמדות, וטוב שכך. חשוב לי שתדעו - זו המתקראת לא בדין, "ציונות דתית", שמשתקפת לנו מהפוליטיקה הנוכחית, אינה הציונות-הדתית עליה גדלתי, חונכתי וחינכתי רבים מאוד. זו מוטציה חרד"לית, חרדית-לאומית, יש אומרים לאומנית, שאיננה מייצגת אלא מיעוט בקרב הציבור הדתי לאומי. רבים כמוני סולדים ממנה ומייחלים וגם פועלים לחידוש פניה של הציונות-הדתית המקורית, והיא בוא תבוא ובכנפיה בשורה!


זו המתקראת לא בדין "ציונות דתית", אינה הציונות-הדתית עליה גדלתי, חונכתי וחינכתי. זו מוטציה חרד"לית, חרדית-לאומית, יש אומרים לאומנית, שאיננה מייצגת אלא מיעוט בקרב הציבור הדתי לאומי. רבים כמוני סולדים ממנה ומייחלים וגם פועלים לחידוש פניה של הציונות-הדתית המקורית.

הרשו לי לסיים ולומר כך: היום התארחתי יום שלם בקיבוץ סעד. היה שם כנס של מאות חובשי כיפות סרוגות, ונשים, רובן עם שביסים, אנשי הציונות הדתית. מאות אנשים שהתכנסו, כי מה שאמרתי פה עכשיו מטריד אותם מאוד, והם מחפשים דרך לנסח ולהציג ולהביא ציונות דתית אחרת. אני מקווה שזה יעבוד.

הכנס הזה, שהסתיים היום ממש אחר הצהריים, נחתם בתפילה שכתב צבי זוסמן, אבא של בן ז"ל שנפל בקרבות ברצועה. צבי כתב תפילה שמופצת עכשיו בבתי הכנסת. הוא כותב כך: "יהי רצון מלפניך ה' א-להינו וא-להי אבותינו, שתשלח אורך ואמיתך לראשיה, שריה ויועציה של ממשלת ישראל ותקנם בעצה טובה ותאיר עיניהם לקבל ההצעות האחראיות המונחות לפתחיהן, כדי להביא לשחרור שבויינו וחטופינו. אבינו מלכנו, עוזרנו להוציא שבויים מצלמוות לחיים, ונהיה כולנו עטורים בעטרת הניצחון והחיים ונאמר אמן".

תודה רבה, חזקו ואמצו!


 

יוחנן בן יעקב הוא בן וחבר כפר עציון, לשעבר מזכ"ל בני עקיבא.


 


רוצה לקבל עדכונים על טורים חדשים ב'ישר'? 

להצטרפות לעדכון יומי בקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו, לחצו כאן

להצטרפות לרשימת תפוצה לעדכון שבועי בדוא"ל - כאן.


רוצה לתמוך ב'ישר'? 

אפשר לתרום לנו כאן. כל התרומות מיועדות להרחבת מעגל הקוראים והקוראות.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page